Star Wars Rebels Recenzie Review

Sezonul 3 din Star Wars Rebels, review! Thrawn a făcut saltul în noul canon, Maul s-a întors

Finalul lunii septembrie a adus premiera sezonului al treilea din Star Wars Rebels, serialul de desene animate canonic de la Lucasfilm. Atenție, SPOILERS ahead, in review.

Seria ține “în priză” fanii universului creat de George Lucas, cât timp noile filme ale francizei sunt în producție, umple din golurile poveștii de ansamblu și dezvoltă planuri adiacente. Prezintă “zorii” rebeliunii și urmărește povestea unui echipaj care se alătură mișcării conduse de Leia&Co. împotriva Imperiului Galactic condus de Palpatine.
Seriile animate Star Wars nu doar urmăresc personaje vechi, cărora le detaliază evoluția și le umplu goluri, ci introduc și unele noi și facilitează și intrarea în noul canon a unora care până acum au apărut în romanele sau benzile desenate care acum figurează ca Legends.
sw

În primul episod al sezonului 3, apărut pe 24 septembrie (și care a avut 44 de minute, o durată dublă față de cea obișnuită, reunindu-le pe primele două din totalul de 22 anunțate pentru acest sezon), avem parte de câteva momente extrem de interesante, care se pot răsfrânge și în afara universului animat și ale căror “unde de șoc” pot avea urmări sau chiar implicări în megaproducțiile cinematografice care urmează.

Printre cele mai importante se numără introducerea în noul canon a unor personaje precum Grand Admiral Thrawn (un favorit al fanilor romanelor lui Timothy Zahn de la începutul anilor ’90), Bendu (o ființă străveche, care spune despre sine că reprezintă balansul perfect, centrul Forței) și o alunecare a lui Ezra Bridger către partea întunecată (care ar putea alimenta unele teorii potrivit cărora el ar fi, peste zeci de ani, Supreme Leader Snoke sau personajul lui Benicio Del Toro din Episode VIII; mult prea puțin probabil, dar demn de menționat). Vocea lui Bendu îi aparține lui Tom Baker și e unul dintre marile plusuri ale noului sezon.

Un mic background

Star Wars Rebels se petrece cu câțiva ani înaintea acțiunii din Star Wars: A New Hope și din Rogue One și prezintă o parte însemnată a primelor evenimente din existența rebeliunii din universul creat de George Lucas. Deși de sine stătătoare, seria vine ca o continuare a celuilalt serial animat canonic – Star Wars: Clone Wars (2008-2014). În 2012, Disney a preluat Lucasfilm (pentru 4,05 miliarde de dolari!), seria de atunci a fost încheiată mai devreme decât era preconizat, dar în același an, la numai câteva luni de la difuzarea ultimului episod, a fost lansat Star Wars: Rebels.

Producători sunt Simon Kinberg, Carrie Beck și Dave Filoni. Ultimul poate fi considerat “părintele” animațiilor din universul Star Wars. A dezvoltat de unul singur seria Clone Wars și a rămas și după “momentul Disney” din 2012, într-o echipă care a dus animațiile Star Wars la un nivel superior.

Personajele principale

Kanan Jarrus – un cavaler Jedi, pe numele său adevărat Caleb Dume, care era padawanul maestrului Jedi Depa Billaba pe vremea ordinului 66. A trebuit să supraviețuiască de unul singur și s-a alăturat rebeliunii, în cele din urmă. Și-a asumat responsabilitatea de a-l antrena pe Ezra, deși el însuși a devenit cu adevărat cavaler Jedi în timpul acestei serii. Voce – Freddie Prinze, Jr.

Ezra Bridger – un adolescent ce devine padawanul lui Kanan și al cărui destin rămâne o enigmă, având în vedere evoluția personajului. Voce – Taylo Gray.

Hera Syndulla – femela Twi’lek este unul dintre cei mai pricepuți piloți ai galaxiei, căpitanul navei Ghost și liderul echipajului care ajunge să constituie una dintre celulele rebeliunii. Voce – Vanessa Marshall.
Garazeb Orrelios “Zeb” – unul dintre puținii supraviețuitori ai speciei Lasat, care s-a alăturat echipajului de pe Ghost după ce Imperiul i-a distrus planeta. A consacrat expresia “Karabast”, care nu a fost tradusă, dar din contextul în care e folosită și din vagile explicații pare să fie o înjurătură. Voce – Steven Blum.
Sabine Wren – o tânără Mandaloriană, de asemenea una dintre ultimele reprezentante ale poporului său, expertă în explozibili și cu o atitudine chiar… rebelă, mai ales atunci când își dezvăluie latura artistică; Voce – Tiya Sircar.

C1-10P “Chopper” – pentru ca nu se putea Star Wars fără un astromech cu personalitate; întrunește elemente atât de la R2-D2, cât și de la C-3PO, cu un plus de atitudine. Are unele momente amuzante, altele mai puțin, dar e un personaj care face deliciul și care contribuie la crearea unei atmosfere Star Wars.

Roluri importante au mai avut Darth Vader, Ahsoka Tano (fostul padawan al lui Anakin, din seria Star Wars: Clone Wars), inchizitorii (dark side users special antrenați și folosiți de Împărat și de Vader pentru a vâna și distruge ultimii Jedi rămași și în misiuni precum răpirea copiilor care pot utiliza Forța), Agentul Kallus, Grand Moff Tarkin sau piratul Hondo Ohnaka. De asemenea, apariții notabile și spectaculoase mai au Darth Maul (povestea supraviețuirii sale e în Star Wars: Clone Wars și în benzile desenate Darth Maul: Son Of Dathomir – Dark Horse 2014), prințesa Leia, sau Lando Calrissian (Leia și Lando sunt prezentați pentru prima dată așa cum erau înaintea acțiunilor din prima trilogie).

Trailerul Sezonului 3

Steps Into Shadow. Cine e Grand Admiral Thrawn?

Primul episod din sezonul al treilea – Steps Into Shadow – îl introduce în canonul Star Wars pe Grand Admiral Thrawn (pe numele său complet Mitth’raw’nuruodo), la 25 de ani de la apariția în romanul lui Timothy Zahn, Heir To The Empire (1991, primul din Thrawn trilogy) și la 21 de când a apărut prima dată într-o bandă desenată – Star Wars: Heir To The Empire (Dark Horse 1995). La prima vedere, Thrawn se anunță a avea un rol deosebit de important, iar intrarea lui în canon nu ne face decât să ne întrebăm cât de adâncă îi va fi amprenta și dacă ar putea să apară îi peisaj și în filme.

Din cât s-a putut vedea în trailere și în premiera sezonului, Thrawn pare să urmeze întocmai liniile personajului din Heir To The Empire. Este un geniu militar, tenace și un adversar practic imbatabil pe câmpul de luptă. Nu e Force sensitive și în niciun caz nu e un Sith, în ciuda unui aspect fizic ce ar putea sugera asta – are ochii de un roșu aprins, pielea albastră, o figură rece, iar acum are și o voce pătrunzătoare, grație actorului Lars Mikkelsen. Este un descendent al rasei Chiss, o specie de umanoizi cu pielea albastră și ochii roșii, apăruți în Expanded Universe. Din nou, aspectul poate induce în eroare. El nu este rău prin definiție, ci un militar desăvârșit care luptă pentru interesele Imperiului.
kananSe respectă în detaliu obiceiurile și tacticile pe care le aplică în comics și în romane. Într-un trailer îl vedem cum studiază mai multe opere de artă. O practică obișnuită pentru el, aflat mereu în căutarea unui avantaj cât de mic, a unei slăbiciuni sau unei scăpări infime a adversarului, care să poată fi exploatată și transformată într-o piesă care să se potrivească perfect în uriașul puzzle gândit și orchestrat de Thrawn. El însuși spune că studiază arta războiului, pe care vrea să o ducă la perfecțiune. Își examinează inamicul în cel mai mic detaliu, vrea să îi cunoască întreaga istorie și încearcă să îl înțeleagă, să îi pătrundă în minte și să îi anticipeze mutările încă dinainte ca acesta să le ia măcar în calcul. Strategia lui poate fi definită cel mai bine printr-un citat al său din primul episod care marchează prima apariție (traducerea n-ar face decât să-i strice esența): “I will pull the Rebels apart, piece by piece. They’ll be the architects of their own destruction”.
Rămâne de văzut cum și dacă eroii din star Wars Rebels vor reuși să îl învingă pe Thrawn, cel mai competent, de succes și de temut comandant al armatei Imperiului Galactic condus de Palpatine. Însuși Împăratul i-a conferit titlul de Grand Admiral și e singurul care a ajuns la această distincție, după victoria de la Batonn. Deocamdată, doar coordonează flota guvernatoarei Pryce, de pe Lothal dar trailerul îi oferă multă atenție și se anunță a fi principalul antagonist, cel puțin în prima jumătate a sezonului. De asemenea, rămâne de văzut cum i se va motiva absența din filmele de până acum și dacă va supraviețui, la fel ca în Legends.
Thrawn nu e singurul personaj nou din canonul Star Wars introdus în premiera sezonului 3. Pe 24 septembrie a debutat și The Bendu, o ființă impozantă, străveche și înțeleaptă, care pare să poată utiliza în egală măsură lumina și întunericul Forței și se recomandă a fi centrul ei. Nu e nici Jedi, nici Sith și rămâne de văzut care va fi rolul său în povestea de ansamblu.

Ezra a crescut, are o nouă sabie și o nouă înfățișare, mult mai sumbră, dar contactul cu holocronul Sith îl împinge către întuneric. Nu ajută nici depărtarea față de Kanan, care încearcă să se regăsească, după ce și-a pierdut vederea în lupta cu Maul din ultimul episod al sezonului al doilea. Da, acel Maul, care a renunțat la titlul de Darth și afirmă că vrea să distrugă ordinul Sith, la fel ca Ezra, pe care l-a tratat pentru scurt timp ca pe un ucenic, deschizându-i apetitul pentru partea întunecată. Detalii despre relația celor 3 și noi dezvăluiri despre învățăturile din holocronul Sith, în episodul al doilea (premiera a fost pe 1 octombrie).

În România, primele sezoane din Star Wars: Rebels au fost difuzate pe Disney Channel. Din păcate, (doar) dublate, nu (și) titrate. Pe AXN Spin și Sci-Fi mai rulează și acum episoade din primul sezon, din prima parte a celui de-al doilea, dar și din seria Star Wars: Clone Wars, care până la preluarea de către Disney a apărut pe Cartoon Network.

În benzile desenate, o parte a acțiunii din Rebels este prezentată în seria Kanan – The Last Padawan, de la Marvel (scrisă de Greg Weisman, unul dintre scenariștii seriei animate și ilustrată de Mark Brooks și Pepe Larraz). A început în 2015 și are 12 numere (ultimul ieșit în martie 2016), adunate în două volume Trade Paperback și care sunt disponibile pentru comandă pe eroupebanda.ro. Față de desenele animate, în benzile desenate personajele par să fie făcute să aibă o imagine mai serioasă, puțin mai dură, iar culorile nu sunt atât de vii. În limba română au mai apărut, în ultimii ani, diverse exemplare din reviste Disney cu aventuri ale personajelor din Rebels.

Animațiile Star Wars nu se adresează doar copiilor. Adulții vor găsi și ei personaje complexe, o poveste care se mulează pe universul deja existent, aducând totodată și elemente noi, dar și efecte speciale și imagini demne de uriașa franciză. De asemenea, sunt explorate noi planete și rase din galaxie și abundă legăturile – mai mari sau mai mici – cu filmele din primele două trilogii. Realizată de (unele dintre) cele mai bune echipe de animație din lume – Lucasfilm și Disney, ordinea e aleatorie – imaginea nu putea fi decât la cele mai înalte standarde. Nu în ultimul rând, partea de sunet este impecabilă. Kevin Kiner a compus coloana sonoră, pe baza celei create de John Williams. Vocile și efectele sunt, de asemenea, excelente.
Ce parere ai de animatia Star Wars Rebels? Te invitam sa comentezi.