Desen benzi desenate

Crearea unei benzi desenate – procesul de la A la Z

Procesul de creare a unei benzi desenate nu s-a schimbat foarte mult de-a lungul…ultimului secol. Da, acum este digitalizat, intr-adevar, mare parte din culori sunt realizate in Photoshop/Corel, dar conceptele de baza au ramas aproape neatinse de la Action Comics #1 in 1938 si pana in Anno Domine 2014.

A crea o banda desenata nu este atat de boem si usor precum ai putea crede, la o prima citire. Sunt foarte multi pasi pe care cele 32 de pagini o parcurg pana in mainile tale si deseori este nevoie de o armata de oameni pentru ca banda desenata sa aiba succesul scontat. De la idee la presa, haide sa privim putin pasii necesari pentru ca benzile desenate sa ajunga pe raftul tau.

In primul rand ai nevoie de…

1. Idee/concept

Fiecare banda desenata incepe cu asta. Poate fi o intrebare – “Cum ar fi oare daca un roman s-ar intalni cu un extraterestru?!” Ar putea fi un concept – calatoria in spatiu si timp. S-ar putea baza pe un personaj – SuperMamaOmida. Toate acestea, pot duce la ideea unei benzi desenate.

2. Scrierea/povestea

Persoana sau grupul de persoane construieste/construiesc povestea si dialogul din banda desenata. Creatorii vor realiza structura de baza, ritmul povestii, scenografia, personajele si, evident, actiunea. Tine de fiecare creator cum isi structureaza munca – unii aleg sa realizeze doar o schita de baza a povestii si sa puna accent pe dialog, altii sunt foarte meticulosi si isi iau luni intregi pentru a pune la punct personalitatile caracterelor.

3. Creionarea

Odata ce povestea si actiunea sunt terminate, toate merg spre artist. El creioneaza pe baza acestora, creand arta care se potriveste cu povestea. Initial este facut in creion, astfel incat artistul sa poata retusa usor si modifica in functie de cerintele creatorilor de continut. Aceasta persoana este absolut vitala pentru felul in care arata si se simte banda desenata, mai ales ca majoritatea sunt judecate dupa grafica si abia apoi ai timp sa intri si “in atmosfera”/.

4.  Sublinierea

In fiecare companie exista cel putin o persoana responsabila cu sublinierea si reliefarea desenelor creionate. Ei puncteaza cu linii negre schitele, ofera profunzime, tridimensionalitate. Aceasta subliniere si reliefare este extrem de importanta, intrucat pe baza aceasta se realizeaza mult mai usor si intuitiv colorarea propriu-zisa a benzilor.

5. Colorarea

Dupa cum ii spune si numele, artistul adauga ulterior culoare, luminozitate, umbre, pe baza creionarilor si sublinierilor precedente. Este critica atentia la detalii deoarece daca culorile nu se potrivesc sau nu sunt consecvente, oamenii isi vor da seama. Daca, de exemplu, parul unui personaj este saten si apoi apare mai blond, creierul uman va observa. Un bun colorist ia sublinierile si le adauga viata.

Exista companii care, din diferite ratiuni, au renuntat complet la culori, sarind acest pas. Unele o fac din ratiuni financiare, altele, pentru ca asa “prinde” mai bine – vezi The Walking Dead, un numar putand sa il achizitionati si de pe ErouPeBanda.ro. More to come! : )

6. Dialogurile

O persoana va trece apoi peste desene si, va trece dialogurile dintre personaje, exclamatiile si interjectiile, naratiile, titlurile, captions, efectele sonore si asa mai departe. Majoritatea creatorilor din prezent fac acest lucru cu ajutorul computerelor si nu manual, ca in trecut.

7. Editorialul

Pe parcursul acestui proces, editorul supervizeaza totul. Daca ceva este gresit, cheama persoanele responsabile pentru a rezolva problema, uneori implicandu-se ei insisi. Editorul este “ultima defensiva” pentru descoperirea erorilor si asigurandu-se de calitatea benzii desenate.

8. Printarea/publishing-ul

Odata terminata, banda desenata ia drumul print-ului sau, dupa caz, versiunea digitalizata/online. Peste tot in lume, trebuie sa contractezi o tiparnita si deseori in maxim cateva zile/saptamani, banda desenata este gata sa iasa la vanzare.

9. Marketing-ul

Deseori chiar inainte ca banda desenata sa fie terminata, echipa de marketing ia cu asalt retelele sociale, incheie parteneriate media, intra in reviste de specialitate si asa mai departe, pentru a promova viitorul numar/viitoarea banda desenata. Copii pentru review pot fi trimise inainte de lansare si daca banda desenata este buna, poate primi feedback-ul necesar chiar inainte de lansare.

10. Distributia

Trebuie sa trimiti banda desenata in piata. In SUA dar si pe plan mondial, cel mai mare jucator este Diamond Comics. Alte metode este sa mergi la reuniuni de pasionati de benzi desenate, precum ComicCon. Poti de asemenea sa iti creezi propriul website de unde sa si vinzi sau sa inchei parteneriate cu librarii.

Dupa cum vezi, da, este un efort similar cu acela al crearii unui joc video sau chiar, pastrand proportiile, cu al unui serial.

Acum, poate apreciem si mai mult valoroasa arta pe care o tinem in maini! : )